• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi


One-of-us na finiszu..
Największą w historii akcję dotyczącą ochrony życia ludzkiego w ramach unijnego budżetu i prawa poparło 1,8 miliona osób. Sprawa poruszyła nie tylko środowiska tradycyjnie kojarzone z ruchami pro-life i aktywnych katolików. Z budżetu UE dotowane są organizacje finansujące aborcję w krajach rozwijających się. Przy okazji zakończonej Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej "One of Us" warto spojrzeć szerzej na postulaty ekologów i prolajfowców: ochrony „dzikiego życia" i "życia nienarodzonego", działań pro-środowiskowych i ekologii człowieka – czy da się to pogodzić?

Jak piszą organizatorzy całej inicjatywy, pierwsze kryterium zostało już spełnione: akcja zebrała wymaganą minimalną ilość głosów (1 milion głosów) z co najmniej 7 krajów UE. Formalnie Komisja Europejska będzie musiała zorganizować wysłuchanie publiczne dotyczące zmiany finansowania działań na ludzkich embrionach i aborcji. Następnie KE może skierować propozycje do dalszych prac w Parlamencie Europejskim. Istotna jest sama ilość zebranych podpisów za postulowanymi zmianami, będąca jasnym sygnałem i motorem dla polityków do podjęcia konkretnych działań.

Greenpeace vs. Brustle

Interesujący jest początek całej inicjatywy „One of Us”. Organizacja Greenpeace złożyła skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie patentowania ludzkich embrionów jako metody leczenia. Organizacja ekologiczna zaprotestowała w ten sposób przeciwko działaniom neuropatologa, Olivera Brustle’a, który chciał opatentować pobieranie komórek macierzystych z embrionów pozyskanych w zabiegu klonowania. Ekolodzy z Greenpeace kojarzeni na co dzień z bezkompromisowym podejściem do ochrony środowiska wskazali, że są granice etyczne, których przekraczanie porusza nie tylko środowiska powszechnie uważane za konserwatywne i religijne. Odpowiedź i orzeczenie ETS mówi w sposób nie pozostawiający wątpliwości:

„Zapłodnienie jest początkiem życia ludzkiego i w imię ludzkiej godności wyklucza możliwość jakiejkolwiek procedury, która zakłada niszczenie ludzkiego embrionu lub tego wymaga”.

Wyrok europejskiego trybunału stał się podstawą do podjęcia największej kampanii pro-life dotyczącej uporządkowania prawa o ludzkich embrionach i zaprzestania finansowania z budżetu UE działań pro-aborcyjnych w najbiedniejszych krajach. Warto dodać, że w ramach funduszu pomocowego dla krajów rozwijających się finansowane są projekty 2 organizacji: International Planned Parenthood Federation i Marie Stopes International. Do MSI trafiło co najmniej 3,5 mln Euro w roku 2007, z czego w sumie ponad 9 mln Euro w latach 2005-2007. Raporty efektów działalności MSI i IPPF nie pozostawiają wątpliwość, UE w ramach pomocy krajom najbiedniejszym pośrednio finansuje zabiegi aborcji:

- Projekt Kambodża od 2006 r. - 6807 aborcji (MSI)

- Projekt Bangladesz od 2005 r. - 12 278 pacjentek poddano "regulacji menstruacji" [w praktyce jest to metoda obejścia aborcji w krajach, gdzie nie jest ona dopuszczalna] - (MSI)

- Projekt Boliwia, Gwatemala i Peru od 2005 r. - 1,7 mln Euro, wydano 1 102 "zestawów do antykoncepcji awaryjnej" (IPPF)

- Projekt Bangladesz od 2005 r. - 1,48 mln Euro, wykorzystane m.in. na "regulację menstruacji" (IPPF)

[źródło: Deon.pl]

Ekologia człowieka i stworzenia

W wypowiedziach przedstawicieli ruchu ekologicznego i europejskich Zielonych wskazują oni na problem nadpopulacji jako głównej przyczyny kryzysu ekologicznego w wymiarze globalnym.  Często wprost wymieniają regulację ludności jako panaceum na ekologiczne bolączki współczesnego świata. W praktyce tego typu postawy są jednoznaczne z poparciem dla działań proaborcyjnych i kontroli urodzeń, skierowanych zwłaszcza do najbardziej przeludnionych i najuboższych regionów globu. Jak podkreśla Sam Gregg, z think-tanku w Michigan, na co dzień zajmującego się wolnością religijną i funkcjonowaniem religii we współczesnym świecie:

- Wiele z tych poglądów opiera się na filozofii panteistycznej. Zgodnie z ideologią całego ruchu, to człowiek jest głównym sprawcą wszelkiego zła, a im jest nas mniej, tym lepiej dla świata. Dlatego większość środowisk Zielonych aktywnie popiera aborcję i opowiada się za antykoncepcją w krajach rozwijających się.

Doniosłość ekologi..

Jeżeli szukać fundamentalnych różnic w ruchu środowiskowym, pomiędzy ruchem Zielonych i ruchem chrześcijańskich ekologów, w większości sprowadzają się do stosunku do wartości życia w najszerszym rozumieniu. Szczególnie dotyczy to zagrożonych jego form w środowisku przyrodniczym, jak i ochrony człowieka na najwcześniejszym etapie jego rozwoju. W ujęciu chrześcijańskim nie da się tych wymiarów rozdzielić i są one nierozłączne. Podkreślał to między innymi Benedykt XVI w przemówieniu w niemieckim Bundestagu. Były papież jednocześnie przypomniał pozytywną rolę ruchu Zielonych i samą "doniosłość ekologii", o czym z kolei często zapominają prawicowi i katoliccy publicyści w Polsce. W podobnym tonie wypowiada się także papież Franciszek, a jego liczne wypowiedzi dotyczące ochrony stworzenia prezentowaliśmy wielokrotnie na portalu chrześcijańskich ekologów.

„Przeżywamy kryzys. Dostrzegamy to w środowisku, ale nade wszystko widzimy to w człowieku. Osoba ludzka jest zagrożona: dlatego pilnie potrzebna jest ekologia ludzka! A niebezpieczeństwo jest poważne, ponieważ przyczyna problemu nie jest powierzchowna, lecz głęboka: jest to nie tylko kwestia ekonomii, lecz także etyki i antropologii.” (papież Franciszek, audiencja generalna, 5 czerwca 2013 r.)

Można powiedzieć, że ekologia nie kończy się jedynie na środowisku, ale w sposob integralny obejmuje człowieka w środowisku na każdym etapie jego egzystencji, stąd sprzeciw chrześcijańskich ekologów wobec aborcji i eutanazji. Problemu przeludnienia i zniszczenia przyrody nie rozwiąże się działaniami w zakresie zabijania ludzkiego życia i promowania antykoncepcji, ale poprzez rozwiązanie strukturalnych form ubóstwa, które trapi 80 proc. mieszkańców globu oraz przeciwdziałanie kulturze pogardy i obojętności, której przejawem jest zarówno los ludzkich embrionów i zniszczona biosfera. Znakomicie wyraził to episkopat Australii w liście do wiernych:

"Katolicy mają moralny obowiązek troski o utrzymanie zróżnicowania biologicznego i przeciwstawiania się degradacji środowiska naturalnego człowieka na równi z obroną życia dzieci nienarodzonych” (Sydney, 29.11.2005).

 

Kasper Jakubowski/REFA