
Wielkanocna refleksja 2020
Wielkanoc 2020 jest niezwykła! I to nie dlatego, że tak zaplanowaliśmy i przygotowaliśmy. Tym razem przyroda zmusza nas do zmiany zachowań. Oto pewna niewielka cząstka zwana koronawirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, infekująca nasze organizmy, często prowadząc do śmierci. Sama niezdolna do namnażania się poza komórką nosiciela, rozprzestrzenia się po całym świecie, zmieniając jego politykę, gospodarkę, kulturę, edukację, życie społeczne. Zmienia też nasze myślenie religijne i ekologiczne. Jak spojrzeć na to poprzez krzyż i misteria paschalne? Gdzie spotkać nadzieję nowego życia z Jezusem Zmartwychwstałym?
Querida Amazonía - ekologiczny sen Papieża
Oto poczwórny sen Papieża zapisany w tekście adhortacji Querida Amazonia. Ma on wymiar społeczny (Marzę o Amazonii walczącej o prawa najuboższych, rdzennych ludów, gdzie ich głos byłby wysłuchany, a ich godność była promowana..), kulturowy (by jaśniało człowiecze piękno), ekologiczny (o Amazonii, która zazdrośnie strzegłaby zdobiącego ją piękna przyrody, obfitującego życia, napełniającego jej rzeki i puszcze) i duszpasterski (o wspólnotach chrześcijańskich zdolnych dać Kościołowi nowe oblicza o cechach amazońskich)... Prezentujemy eko-treści z nowego dokumentu Papieża Franciszka ogłoszonego 12.02.2020.

Opcja Franciszka czy Benedykta?
Papież Franciszek i jego nauczanie wywołuje w Polsce różne reakcje. Jedni uważają, że ten pontyfikat trzeba przeczekać, inni robią wszystko, by do tego papieża zniechęcić jak najwięcej ludzi. Mamy kolejne antypapieskie wystąpienia, stąd warto przypomnieć rozmowę Ignacego Dudkiewicza z o. Stanisławem Jaromi opublikowaną w miesięczniku ZNAK 4/2019. Nawiązując do „opcji Benedykta” proponowanej przez Drehera rozmówcy ukazują różne wymiary nauczania Franciszka, w tym te związane z kryzysem społecznym, ekologicznym i klimatycznym. Tłem rozmowy jest życie i przesłanie patrona pontyfikatu św. Franciszka z Asyżu.
Grzech ekologiczny w Australii
W Australii spadł deszcz i informacje o wielkich pożarach zniknęły z mediów. Wcześniej słysząc o gigantycznej katastrofie w tak zamożnym kapitalistycznym kraju wielu pytało: jak to możliwe? To nie biedna Amazonia, Afryka czy Oceania. Jaki błąd rozwojowy popełniono, że to wszystko się działo? i to świecie który twierdzi, że wszystko ma pod kontrolą. Niektórzy piszą: Australia popełnia klimatyczne samobójstwo, bo jest w śmiertelnym uścisku polityki, mediów i korporacji. A może warto i tam wprowadzić do analizy kategorię grzechu ekologicznego i to zarówno indywidualnego jak i strukturalnego? Oto kilka argumentów…
Dekalog chrześcijanina odpowiedzialnego nie tylko od święta
Rozmowa miała miejsce w Krakowie na ul. Brackiej w Botanice. Julia Kalęba zadawała o. Stanisławowi wiele pytań. Potem je opracowała i przygotowała tekst do autoryzacji… Został opublikowany przez wiele gazet a zaczyna tak: Nie marnujmy jedzenia. Opanujmy się z konsumpcją. Szanujmy zwierzęta i ziemię. Poświęcajmy mniej uwagi ozdobom świątecznym, a więcej - innym ludziom. Franciszkanin Stanisław Jaromi, absolwent teologii i ochrony środowiska, doktor filozofii, opowiada o refleksji, jaką powinien sobie na święta zadać odpowiedzialny chrześcijanin. Którą choinkę lepiej wybrać na święta?..
Czytaj więcej: Dekalog chrześcijanina odpowiedzialnego nie tylko od święta
Ekologia w dokumencie synodu dla Amazonii
Integralne nawrócenie, obroną życia, ziemi i rdzennych kultur Amazonii, posługa stróża „wspólnego domu” oraz definicja grzechu ekologicznego i długu ekologicznego to główne eko-idee w 120-punktowym dokumencie końcowym Synodu Biskupów dla Amazonii. Amazonia jest dziś zranionym i zdeformowanym pięknem, miejscem bólu i przemocy - piszą ojcowie synodalni i podkreślają wartości kulturowe ludów Amazonii dodając „Nasza planeta jest darem od Boga. Wiemy również, że żyjemy w obliczu bezprecedensowego kryzysu społeczno-środowiskowego. Potrzebujemy nawrócenia ekologicznego, aby móc odpowiednio zareagować.”
Hybrydy ludzko-zwierzęce – ocena etyczna
Eksperci Episkopatu oceniają eksperymenty prowadzące do wyhodowania metodą hybrydową tkanek i organów do transplantacji. Przypominają, że cel nie uświęca środków i stając w obronie godności człowieka upominają się o los zwierząt. Bo bioetyka katolicka stoi na stanowisku, że zwierzęta mają swoje naturalne prawa wynikające z ich miejsca w porządku stworzenia i trzeba stosować takie metody, które pozwalają zastąpić zwierzęta w badaniach bądź testach oraz radykalnie minimalizować ból i wszelkie trwałe urazy, jakich mogą doświadczać zwierzęta, przy jednoczesnym dążeniu do poprawy ich dobrostanu. Oto pełna treść dokumentu…
Boska Ziemia czyli o świecie gościnnym dla wszystkich
Boska Ziemia to przewodnik po relacjach ze stworzeniem, który po raz pierwszy w Polsce porządkuje tematykę wzajemnych relacji Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i całą szeroko rozumianą ekologią. Daje odpowiedzi na pytania, które często pojawiają się w dyskusji o ekologii i chrześcijaństwie. W popularny sposób pisze o zmaganiach ludzi, którzy chcą być i dobrymi chrześcijanami i ekologami. Jej autor o. Stanisław Jaromi to nie tylko filozof i teoretyk, ale aktywny uczestnik społecznego ruchu ekologicznego od 35 lat. Polecamy tę książkę i u nas publikujemy słowo wstępne.
Czytaj więcej: Boska Ziemia czyli o świecie gościnnym dla wszystkich
Publikacja REFA o Patronie Ekologów
Ruch Ekologiczny św. Franciszka z Asyżu, Szkoła liderów ekologii integralnej REFA i wydawnictwo Bratni Zew z okazji 40-lecia ogłoszenia św. Franciszka patronem ekologów wydały 128 stronicą publikację prezentującą różne wymiary przesłania swego Patrona od dekretu Jana Pawła II z 29.11.1979 do encykliki Laudato si’. Omawiają też współczesne przesłanie naszego patrona, franciszkańską misję w ekologii, ochronie środowiska i klimatu oraz rolę REFA i Szkoły liderów ekologii integralnej. Całość dopełniają propozycje liturgiczne i modlitewne. Redaktorem książki jest o. Stanisław Jaromi. Oto wstęp do naszej książki…
Amazonia płonie – relacja świadka
W Amazonii boliwijskiej w samej tylko Chiquitanii we wschodniej części kraju, spłonęło już 1,7 miliona hektarów, według najnowszego raportu departamentu Santa Cruz, z czego 41 procent dotyczy terenów parków narodowych, 30 procent lasów, a pozostałe 29 procent pastwisk. Jak jednak opowiedzieć to światu? że niesprawiedliwość dotyka najbiedniejszych, że ginie unikalne środowiska życia indiańskich plemion, które od wieków jest ich jedynym domem? Oto relacja - świadectwo s. Violety pracującej w Santa Cruz de la Sierra, która ostatnio 2 tygodnie spędziła w rejonach pożarów… Bardzo polecamy!