Ministerstwo Środowiska opublikowało właśnie raport pokazujący preferencje ekologiczne Polaków. Wyniki badań pokazują nasz stosunek do ekologii. Czego się obawiamy? Jakie działania proekologiczne podejmuje "statystyczny Polak"? Co sądzi na temat jakości otaczającego środowiska, poszerzania parków narodowych, czy przeciwdziałania zmianom klimatu? Raport wygląda obiecująco, choć czy przedstawione wyniki zniosą konfrontację z rzeczywistością i realnymi działaniami w "terenie"?

„Bądź człowiekiem, uwolnij psa z łańcucha” to akcja organizowana przez Krakowskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami (KTOZ), które chce zaangażować w nią osoby duchowne. Jak mówi KAI o. Stanisław Jaromi, przewodniczący Franciszkańskiego Ruchu Ekologicznego, katolicy zbyt często boją się mówić wprost o problemie przestrzegania praw zwierząt. Podkreśla, że potrzeba wiele pracy, aby to zmienić.

Raimundo Alves Borges, katolicki lider z diecezji Viana w prowincji Maranhao jest kolejną ofiarą walki o ziemię w brazylijskiej Amazonii. Zginął 14 kwietnia 2012, bo walczył o swoje i swej wspólnoty prawo do tradycyjnego gospodarowania swą ziemią. Niestety, konflikt pomiędzy mieszkańcami Amazonii a wielkimi plantatorami wspieranymi przez międzynarodowe korporacje, mimo licznych deklaracji politycznych, nie ma końca.  To, co dzieje się w Amazonii z polskiego punktu widzenia wydaje się niewyobrażalne: być może trzeba to określić jako „ekologiczne” męczeństwa. W Brazylii ludzie giną, gdy zbyt głośno upominają się o prawa ludzi i przyrody, lub piętnują chciwość. Tak zwani nieznani sprawcy zazwyczaj nie zostają ujawnieni. Najbardziej dramatycznym przykładem jest historia siostry Dorothy Mae Stang.

Głos REFA w debacie o GMO. Trwa walka o kształt polskiego rolnictwa. Jako chrześcijańscy ekolodzy chcemy w debacie nt. GMO zaprezentować swoje stanowisko. Organizmy zmodyfikowane genetycznie wydają się być wielkim, niekontrolowanym i kosztownym eksperymentem dążącym do opanowania światowej produkcji żywności i podporządkowania rolników swoim komercyjnym celom. Już znane negatywne skutki sprawiają, iż GMO jawi się jako jeden z największych problemów etycznych w historii nauki. Co my jako chrześcijanie możemy wnieść do tej trudnej debaty o wprowadzaniu żywności zmodyfikowanej genetycznie?

Co jemy i jak jemy? Jakie są nasze zwyczaje żywieniowe? – zastanawiają się publicyści katolickiego tygodnika (TP 27/2012) w wakacyjnym, cotygodniowym cyklu „APETYT NA POLSKĘ”.  Po latach  fascynacji jedzeniem typu fast-food i gotowymi produktami typu instant obserwuje się trend odwrotny. Polacy jeszcze nie masowo, ale częściej zwracają uwagę na produkty tradycyjne, regionalne i zdrowe.  Czy uda się uratować gospodarstwa rolne produkujące zdrową, lokalną i po prostu smaczną żywność?