• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

Zwierzchnicy Kościołów Polskiej Rady Ekumenicznej oraz przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski Kościoła rzymskokatolickiego podpisali dziś w Warszawie wspólny apel o ochronę stworzenia.

- To cenna inicjatywa i dobry początek do dalszych wspólnych chrześcijańskich inicjatyw na rzecz Bożego stworzenia - komentują polscy franciszkanie, zaangażowani w ekologię.

Oto pierwsze komentarze uczestników Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu o. Zbigniewa Świerczka, o. Jana Marii Szewka i o. Stanisława Jaromi.

 

 O. Zbigniew Świerczek, franciszkanin z Krakowa, współzałożyciel Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu zwraca uwagę, że apel jest skierowany do chrześcijan jako wezwanie do ukazywania swojej wiary w Boga Stwórcę i Pana wszechświata przez czyny zmierzające do ochrony życia człowieka i wszystkich innych stworzeń. Dokument jest wezwaniem o świadectwo wszystkich uczniów Chrystusa, z podkreśleniem „wszystkich”, a nie tylko tych, którzy już są zaangażowani w ochronę środowiska.

Autorzy dokumentu są przekonani, że sposób widzenia świata przez ludzi ma duży wpływ na ich postawę wobec tegoż świata. Dlatego już w pierwszych zdaniach jest przypomniana prawda, że świat powstał „z woli kochającego i mądrego Boga”. Spojrzenie materialistyczne na świat jako „wynik ślepego przypadku” pozwala człowiekowi na dowolne manipulowanie elementami takiego świata i traktowanie jego bogactw jako niczyjej własności, albo własności tego kto szybciej po nie sięgnie lub ma narzędzia umożliwiające ich pozyskanie. - Spojrzenie wiary zobowiązuje do współpracy z Bogiem w trosce o dzieło stworzenia. W dokumencie zostały zaproponowane także konkretne przykłady współpracy człowieka z Bogiem Stwórcą - dodaje o. Świerczek.

Z kolei o. Stanisław Jaromi, przewodniczący Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu (REFA), redaktor portalu chrześcijańskich ekologów www.swietostworzenia.pl, mówi, że cenne w apelu jest zwrócenie uwagi zarówno na techniczne problemy ekologiczne, jak i wskazanie na jego wymiar moralny i duchowy; że wzywa do unikania nadmiernej konsumpcji i odpowiedzialnego korzystania z dóbr naturalnych przypominając o „mądrej ascezie”.

Szkoda jednakże, że zabrakło w nim odniesienia do najbardziej obecnie dyskutowanych kwestii ekologicznych - zaznacza krakowski franciszkanin - jak ochrona bioróżnorodności i najcenniejszych obszarów dzikiej przyrody w Polsce (na czele z Puszczą Białowieską), zmiany klimatyczne i wpływ na nie marnotrawnego stylu życia (Polacy wykorzystują dwa razy więcej surowców niż mają do dyspozycji, co oznacza, że w połowie żyjemy kosztem innych krajów) czy wprowadzanie do Polski GMO - organizmów modyfikowanych genetycznie. Brak też wiązanego z problematyką ekologiczną odniesienia do zwierząt i ich praw (ostatnio mocno dyskutowanego w kontekście uboju rytualnego). - Mam zatem nadzieję, że to dobry początek do dalszych wspólnych chrześcijańskich inicjatyw na rzecz Bożego stworzenia - uważa o. Jaromi.

O. Jan Maria Szewek, członek Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu, jest zdania, że ludziom wierzącym należy przypominać o konieczności ochrony zdrowia i życia ludzi, zwierząt i roślin – naszych sióstr i braci, jak mówił św. Franciszek. - Taka jest wola Boga, że człowiek ma być na tym świecie ogrodnikiem, a nie niszczycielem: „Pan Bóg wziął człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał” – czytamy w Księdze Rodzaju - przypomina. Wola Boża co do ochrony świata stworzonego jest również wyrażona w Jego przykazaniach. Piąte przykazanie należy rozumieć szeroko, zarówno w odniesieniu do człowieka, jak i innych stworzeń: nie niszcz, nie szkodź środowisku, nie zadawaj niepotrzebnego bólu, nie znęcaj się, szanuj, dbaj. Podobnie i siódme przykazanie – nie okradaj pokoleń, które przyjdą po tobie; bądź odpowiedzialny za przyszłość świata.

- Przy okazji tego wspólnego apelu, warto po raz kolejny przypomnieć wiernym, że powinni te kwestie uwzględniać przed spowiedzią, podczas robienia szczegółowego rachunku sumienia - podkreśla o. Szewek.

KAI / Kraków