• slajd szkola liderow
  • slajd COP 24
  • slajd COP24 1
  • slajd lider
  • SLAJD KOSCIOL SIE ZIELENI
  • Nową propozycją REFAjest Szkoła liderów ekologii integralnej. Jej inauguracja miała miejsce w czasie warsztatów jakie w dniach 6-11.07.2018 odbyły się w Grzybowie...
  • Franciszek do katolickich ekologów z całego świata mówił, że polecenie, jakie Pan Bóg skierował do św. Franciszka, by odbudował jego dom, można odczytać także w sensie ekologicznym. Dziś bowiem w ruinie jest nasza planeta, która pilnie potrzebuje naprawy. Ponownie zwrócił uwagę na pilną potrzebę ekologicznego nawrócenia, zmiany stylu życia i konsumpcji i wspólnych działań na rzecz ekologii integralnej.
  • Przed COP24 w Katowicach: "W kwestiach ekologicznych Kościół w Polsce nie jest biernym obserwatorem rzeczywistości, lecz jest ważnym uczestnikiem debaty". Czy możemy się spodziewać większej aktywności polskiego Kościoła w duchu ekoencykliki Laudato si'?
  • Żeby stawać się liderem, trzeba żyć autentycznie tym, co się przekazuje. Potrzebna jest też pewna śmiałość, entuzjazm, zapał pozostawiający ślad na tym świecie. Zapalający innych do działania.
  • Kościół się zieleni – ogłaszają redaktorzy katolickiego pisma i publikują teksty, których autorami są abp Grzegorz Ryś, Krzysztof Wojciechowski, Paweł Średziński oraz rozmowę Zbigniewa Nosowskiego z o. Stanisławem Jaromi.

Artykuł prezentuje ambiwalencję celów genetycznej modyfikacji organizmów, koszty stosowania GMO w rolnictwie, zagrożenia dla środowiska, dla zdrowia i społeczeństwa oraz ocenę etyczną całości zagadnień. Niestety okazuje się, że ocena stosowania GMO w rolnictwie jest negatywna i to zarówno na płaszczyźnie ludzkiej, ekologicznej czy polityczno-ekonomicznej.

Komitet Ochrony Przyrody PAN zabrał głos w sprawie uwalniania do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie. Podkreśla się w nim duże zagrożenie dla bioróżnorodności oraz konieczność prowadzenia wielostronnych badań. Prezentujemy stanowisko PAN pt. "O konieczności moratorium i wielostronnych badań".

Wokół organizmów modyfikowanych genetycznie trwa od dłuższego czasu burzliwa dyskusja społeczna. Zewsząd jesteśmy bombardowani argumentami zwolenników GMO, często docierają do nas informacje o tym, że organizmy te nie zagrażają naszemu zdrowiu ani środowisku. W odpowiedzi na agresywny lobbing pro-GMO, oraz na rosnące zagrożenie wprowadzeniem tego typu organizmów w Polsce, została powołana Koalicja Polska Wolna od GMO, która zorganizowała 24 IV 2008 na Jasnej Górze spotkanie modlitewne połączone z konferencją 'Polska wolna od GMO. Etyczny aspekt wprowadzania GMO do polskiego rolnictwa'.

Głos REFA w debacie o GMO. Trwa walka o kształt polskiego rolnictwa. Jako chrześcijańscy ekolodzy chcemy w debacie nt. GMO zaprezentować swoje stanowisko. Organizmy zmodyfikowane genetycznie wydają się być wielkim, niekontrolowanym i kosztownym eksperymentem dążącym do opanowania światowej produkcji żywności i podporządkowania rolników swoim komercyjnym celom. Już znane negatywne skutki sprawiają, iż GMO jawi się jako jeden z największych problemów etycznych w historii nauki. Co my jako chrześcijanie możemy wnieść do tej trudnej debaty o wprowadzaniu żywności zmodyfikowanej genetycznie?

Prezentujemy manifest niemieckich społeczności chrześcijańskich dotyczący technologii genetycznego modyfikowania organizmów (GMO).

Kazanie w Bazylice św. Franciszka dla uczestników konferencji “Polska wolna od GMO. Tradycyjne i ekologiczne rolnictwo zamiast GMO.”, Kraków, 16.10.2008.

O tematach związanych z szeroko rozumianą ekologią mówi się coraz więcej i coraz częściej. Słyszymy o wzroście cen żywności wskutek błędów w gospodarowaniu Ziemią, o skutkach zmian klimatycznych spowodowanych przez ludzką działalność, o chorobach cywilizacyjnych czy górach odpadów konsumpcyjnych. O podobnych tematach będzie mowa dziś na konferencji “Tradycyjne i ekologiczne rolnictwo zamiast GMO”. Ale wcześniej spotykamy sie na modlitwie; spotykamy się w miejscu wyjątkowym – we franciszkańskiej świątyni wspaniale ozdobionej kwiatami podkrakowskich łąk przez Stanisława Wyspiańskiego, w sanktuarium Maryi Dobrodziejki Miasta Krakowa.

Propozycja zajęć warsztatowych "GMO – co, jak, dlaczego?" GMO, czyli organizmy modyfikowane genetycznie, to ostatnio bardzo popularny i kontrowersyjny temat. Warto więc bliżej przyjrzeć się metodom ich tworzenia, oraz ich wadom i zaletom. Zajęcia są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych lub starszych. Czas trwania: ok. 1,5 godziny.

Obywatelska Inicjatywa "GMO to nie to", która od kilku miesięcy, we współpracy z innymi organizacjami prowadzi ogólnopolskie działania przeciwko legalizacji upraw GMO w Polsce. W związku z faktem, że ustawa o nasiennictwie bez zapisów o GMO wraca do Sejmu postanowiono skierować specjalny list skierowany do Prezydenta RP prezentujący nasze stanowisko. Wśród osób, które podpisały ten list jest przewodniczący REFA o. Stanisław Jaromi. Prezentujemy jego treść.

Moja wypowiedź jest odpowiedzią na dyskusję medialną w marcu 2008. Otóż watykański dziennik L'Osservatore Romano w dniu 9.03.2008 opublikował rozmowę z bp Gianfranco Girottim OFMConv, który jest regensem Penitencjarii Apostolskiej (czyli wiceszefem organu kurii rzymskiej zajmującej się interpretacją problemow związanych z sakramentem pokuty, odpustami oraz nadzorującego pracę watykańskich spowiedników). Okazją do wywiadu był doroczny kurs dla spowiedników organizowany przez Penitencjarię. Wywiad nosił tytuł “Le nuove forme del peccato sociale” i m.in. mówił o grzechach charakteryzujących współczesne społeczności.

Food for All„Nie można dłużej tolerować faktu, że wyrzuca się żywność, gdy ludzie cierpią głód. To jest nierówność społeczna” - pisał Papież Franciszek w adhortacji Evangelii Gaudium i ta tematyka często wraca w jego przemówieniach. Warto zatem zwrócić uwagę na globalną kampanię walki z głodem, zainicjowaną przez Caritas Internationalis. Zaczęła się 10.12.2013 w Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka pod hasłem „Jedna rodzina ludzka, pożywienie dla wszystkich”. Kampanię poparł Papież Franciszek i przypomniał, że Chrystus utożsamił samego siebie z cierpiącymi głód, mówić: „Byłem głodny, a daliście Mi jeść” (Mt 25, 35). A kiedy apostołowie powiedzieli Mu, że ludzie słuchający Jego nauczania są głodni, kazał ich nakarmić.

Polscy rolnicy boją się, że na wiosnę pojawią się uprawy GMO - protestują ponieważ brak jest ZAKAZU SPRZEDAŻY genetycznie zmodyfikowanego materiału siewnego. Natomiast zza Wielkiej Wody dostajemy info o kolejnej batalii rolnika z korporacją Monsanto produkującą genetycznie zmodyfikowaną soję. Rolnik Vernon Hugh Bowman został uznany za „notorycznego złodzieja”, a jego przestępstwo polega na tym, że obsiewał własne pole ziarnami soi, które kupował całkowicie legalnie – za co zapłacił karę w wysokości 84 tys. dolarów.   

Lata naszych wspólnych działań na rzecz Polski wolnej od upraw GMO przyniosły owoce - rząd zakazał wysiewu kukurydzy MON810 i ziemniaka Amflora! Warto przy okazji przypomnieć niektóre kwestie związane z wprowadzaniem do obrotu nasion roślin genetycznie modyfikowanych (GMO) oraz nt. jakości towarzyszących problemowi konsultacji i debaty publicznej. Zwracając uwagę na pewne trendy dotychczasowej debaty, widzimy błędy których winniśmy unikać w przyszłości. Przypominamy też stanowisko Kościoła Katolickiego, gdyż było ono manipulowane. Prezentujemy w tym celu artykuł o. Jacka Poznańskiego z portalu deon.pl

Choć trwa wielka konferencja klimatyczna (COP18) tematyka ekologiczna w polskich mediach w ostatnim czasie pojawiała się głównie w kontekście GMO. Jeden z publicystów przy okazji sarkastycznie zauważył: „Kto by pomyślał, że możliwe jest porozumienie ponad podziałami bezbożnej Dody z Radiem Maryja, PiS z Ruchem Palikota i SLD. Czy uwierzycie, że jest ono dziełem szatana czyli GMO?” Rzeczywiście coraz trudniej jest nam odnaleźć się w tych dziwnych akcjach czy sojuszach. Bo temat jest poważny i każda z decyzji ma dalekosiężne konsekwencje. Tym bardziej, że jak mówi dr Anita Ganowicz-Bączyk, etyk środowiskowy z Instytutu Ekologii i Bioetyki UKSW, ocena stosowania GMO w rolnictwie jest negatywna i to zarówno na płaszczyźnie ludzkiej, ekologicznej czy polityczno-ekonomicznej.