• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

DzienStworzeniaWat-maleW piękne, ciepłe, letnie popołudnie 1 września 2015 r. wiele osób z Rzymu oraz gości ze świata zmierzało do watykańskiej bazyliki św. Piotra, aby wziąć udział w pierwszych katolickich obchodach Dnia Stworzenia. Celebracja pod przewodnictwem Papieża rozpoczęła się o godz. 17.00 i miała formę nabożeństwa Słowa Bożego. Jego treść wypełniły piękne śpiewy, rozważanie tekstów biblijnych i z encykliki Laudato si', wezwania modlitewne oraz homilia papieskiego kaznodziei o. Raniero Cantalamessa. W duchu encykliki Laudato si' wspólnie zanosiliśmy pieśń stworzenia razem ze św. Franciszkiem z Asyżu i w jego duchu.

«Dzisiaj przypada Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Stworzenia. Módlmy się i działajmy». Tak brzmiał tweet Franciszka, zamieszczony na koncie @Pontifex we wtorek 1 września rano. Po południu Papież przewodniczy z tej okazji specjalnej liturgii w Bazylice Watykańskiej.

„Pochwalony bądź, mój Panie, / ze wszystkimi Twymi stworzeniami, / nade wszystko z panem bratem Słońcem, / bo jest on lampą dnia i nim rozświetlasz naszą drogę..." Te pełne mocy słowa pieśni Franciszka z Asyżu śpiewane przez watykańską scholę z akompaniamentem harfy otworzyły celebrację pierwszego światowego dnia modlitwy o ochronę świata stworzonego.

Panie Boże, rozbudź nasze uwielbienie i wdzięczność za każdą istotę, którą stworzyłeś.
Obdarz nas łaską poczucia się wewnętrznie zjednoczonymi ze wszystkim, co istnieje.
Boże miłości, ukaż nam nasze miejsce w tym świecie jako narzędzi Twojej miłości dla wszystkich istot tej ziemi...

Rozpoczął je Papież Franciszek swoją modlitwą zawartą w końcowych słowach encykliki. Wspaniale brzmiało jego uwielbienie Boga Ojca wraz ze wszystkimi stworzeniami i modlitewne słowa:

Panie Boże w Trójcy Jedyny, piękna Wspólnoto nieskończonej miłości,
naucz nas kontemplowania Ciebie w pięknie wszechświata, gdzie wszystko mówi nam o Tobie.
Rozbudź nasze uwielbienie i wdzięczność za każdą istotę, którą stworzyłeś.
Obdarz nas łaską poczucia się wewnętrznie zjednoczonymi ze wszystkim, co istnieje.
Boże miłości, ukaż nam nasze miejsce w tym świecie jako narzędzi Twojej miłości dla wszystkich istot tej ziemi, bo żadna z nich nie jest przez Ciebie zapomniana...
Pochwalony bądź, Panie! Amen.

W pierwszym czytaniu z Księgi Rodzaju przypomniano biblijny opis stworzenia człowieka przez Boga (Rdz 1,26-2,3.15). Psalm 148 wyzwał całe stworzenie do oddawania chwały Bogu. Drugim czytaniem były fragmenty encykliki „Laudato si'" papieża Franciszka (LS 84, 86-87), zakończone fragmentem „Pieśni słonecznej" św. Franciszka. Fragment Ewangelii wg św. Mateusza (6, 24-34) mówił zaś o tym, że Bóg troszczy się o swe stworzenie.

DzienStworzeniaWat

Następnie było kazanie, które wygłosił o. Raniero Cantalamessa OFMCap, kaznodzieja Domu Papieskiego. Jest ono wraz z polskim przekładem dostępne w internecie (https://www.youtube.com/watch?v=YznG-51T_Lo)

Słuchając głębokich treści poruszanych przez kaznodzieję myślałem sobie, czy rzeczywiście powinniśmy, jak o. Raniero, aż tak akcentować biblijną hierarchiczną wizję stworzenia i mocną rolę człowieka „panującego nad wszystkim" i przeciwstawiać ją współczesnym koncepcjom ekologicznym, w tym „ekologii głębokiej"? Czy taka konfrontacja, nieobecna w encyklice, jest w ogóle dziś potrzebna? A może trzeba raczej jeszcze mocniej niż papieski kaznodzieja wołać o sprawiedliwość w świecie, o troskę o ubogich i ciemiężonych przez system służący bogaceniu się nielicznych?

Czy rzeczywiście powinniśmy, jak o. Raniero, aż tak akcentować biblijną hierarchiczną wizję stworzenia i... przeciwstawiać ją współczesnym koncepcjom ekologicznym, w tym „ekologii głębokiej"? Czy taka konfrontacja, nieobecna w encyklice, jest w ogóle dziś potrzebna?

Mnie i chyba większości obecnych podobało się, jak kaznodzieja wskazał na św. Franciszka, jako żywy dowód wkładu, jaki wiara w Boga może wnieść we wspólny trud na rzecz ochrony stworzenia i na jego umiłowanie do stworzeń jako bezpośredni rezultat wiary w powszechne ojcostwo Boga. Jednak zabrakło mi próby interpretacji powszechnego braterstwa franciszkańskiego wobec dzisiejszych wyzwań związanych z relacją do zwierząt, zwłaszcza tych przemysłowo, w okropnych warunkach, hodowanych na pokarm.. i do całego dzikiego życia, któremu coraz bardziej zabieramy przestrzeń i środowisko życia?... Może też warto próbować je odczytać w relacji do współczesnego obrazu wszechświata, który jawi się nam jako przeogromny, dynamiczny, ewolucyjny kosmos z miliardami galaktyk i nieznanymi rodzajami materii i energii a my funkcjonujemy w nim na skraju jednej z galaktyk wirując w ogromnych przestrzeniach?..

Zabrakło mi próby interpretacji powszechnego braterstwa franciszkańskiego wobec dzisiejszych wyzwań związanych z relacją do zwierząt, zwłaszcza tych przemysłowo, w okropnych warunkach, hodowanych na pokarm.. i do całego dzikiego życia, któremu coraz bardziej zabieramy przestrzeń i środowisko życia?

Uniwersalne były wezwania modlitwy powszechnej mówione w różnych językach, w tym wezwanie modlitewne wypowiedziane po polsku: „Pozwól nam uratować opuszczonych i zapomnianych tej ziemi, którzy znaczą tak wiele w Twoich oczach. Kyrie, eleison." Wszystkie były zachętą do działania, do głębokiego nawrócenia duchowego i ekologicznego oraz do troski o świat jako wspólny dom dla wszystkich jego mieszkańców.

Sześćdziesięciu kilku minutową całość dopełnił śpiew Ojcze nasz, papieska modlitwa końcowa i błogosławieństwo. Na zakończenie liturgii po odśpiewaniu Salve Regina Papież przywitał się kolejno ze wszystkimi uczestniczącymi w liturgii osobistościami ekumenicznymi – byli wśród nich przedstawiciele patriarchatu ekumenicznego, bułgarskiego Kościoła prawosławnego, rumuńskiego Kościoła prawosławnego we Włoszech, ortodoksyjnego Kościoła koptyjskiego, Wspólnoty anglikańskiej, światowego Kościoła metodystów i Towarzystwa Biblijnego we Włoszech. Podkreśliło to ekumeniczny charakter tego dnia, obchodzonego w dzień wybrany przez Kościół prawosławny w 1989 r.

Papieskie nabożeństwo zdecydowanie na pierwszym miejscu postawiło duchowość Patrona Ekologów – ona była treścią medytacji, ona stanowiła muzyczną ramę całej uroczystości, łącząc symbolicznie hymny ze Starego Testamentu - śpiewane przez chór Kaplicy Sykstyńskiej pod dyrekcją ks. prał. Massima Palombelli – ze słowami z encykliki «Laudato si'», które były drugim czytaniem.

Warto jeszcze dodać, że w szczelnie wypełnionej bazylice obecni byli, m.in. dyplomaci akredytowani przy Stolicy Apostolskiej, w tym ambasador Polski Piotr Nowina-Konopka, liczni duchowni watykańscy, rzymscy, jak i goście ze świata, w tym krakowski biskup Grzegorz Ryś oraz liczni wierni z całego świata, w tym szefowa PAH Janka Ochojska.
Oraz niżej podpisany wasz
o. Stanisław Jaromi

DzienStworzeniaWat2