• RiabininCzas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • cop karuzela
  • cytat
  • encyklika karuzela
  • Boska ziemia
  • encyklika
  • Czas przemian i nawrócenia ekologicznego trwa nieustannie. Matka Ziemia i myślenie ekologiczne.
  • Przemówienie papieża Franciszka do uczestników spotkania „WIARA I NAUKA: W KIERUNKU COP26”
  • Ekologia encykliki Fratelli tutti
  • Zielone Słowa BOSKIEJ ZIEMI.To przewodnik porządkujący wzajemne relacje Kościoła katolickiego z tematyką ochrony przyrody, środowiska, klimatu i ekologii.
  • Ekologia to ważna część nauczania Kościoła – wywiad KAI z o. Stanisławem Jaromi

biblioteka laudatosi jp2 biblioteka laudatosi benedykt xvi biblioteka laudatosi kkwpolscesqr

biblioteka laudatosi dol dzielo stworzenia biblioteka laudatosi dol ochrona srodowiska biblioteka laudatosi dol ekologia integralna biblioteka laudatosi dol encyklika laudatosi

„Idea franciszkańska. Wielkie problemy współczesności i nasze małe odpowiedzi” – to tytuł książki szefa REFA, która ukazała się rok temu. Spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem i uznaniem dla zawartych tam odpowiedzi na takie pytania jak: Dlaczego Kościół próbując znaleźć odpowiedź na trudne wyzwania XXI wieku ukazuje orędzie Ewangelii w perspektywie franciszkańskiej? Co sprawia, że język i myślenie wielu projektów współczesnych Papieży dominuje przesłanie św. Franciszka z Asyżu?... Ukazało się też kilka omówieni i recenzji. U nas publikujemy tekst o książce autorstwa dr Leszka Cichobłazińskiego.

Pozornie może się wydawać, że nie ma niczego bardziej absurdalnego niż propagowanie idei franciszkańskiej w dobie powszechnego konsumpcjonizmu. To jednak nieprawda, co wykazał o. Stanisław Jaromi w swojej książce „Idea franciszkańska. Wielkie problemy współczesności i nasze małe odpowiedzi”. Autor przedstawił w niej podstawy chrześcijańskiej ekologii, opierając się na dwóch tekstach Papieża Franciszka, Encyklice Laudato si’ i adhortacji Ewangelii Gaudium, oraz duchowości franciszkańskiej. Pierwsza część książki odnosi się do początków działalności św. Franciszka z Asyżu, powstania wspólnoty franciszkańskiej i rozprzestrzenianiu się duchowości franciszkańskiej w Europie, a także poza jej granicami, w Ziemi Świętej, a nawet Afryce Północnej.

Autorowi udaje się w prosty i przekonujący sposób ukazać atrakcyjność idei franciszkańskiej w dzisiejszych czasach, w których nakaz „czynienia sobie Ziemi poddanej” przybrał postać monstrualnej eksploatacji wszelkich jej zasobów z człowiekiem na czele. Na szczególną uwagę zasługuje przedstawienie papieskiej koncepcji „ekologii integralnej”, w której proces ochrony środowiska naturalnego człowieka zaczyna się od samego człowieka. To człowiek jest sam dla siebie pierwszym środowiskiem i wszelka dbałość o przyrodę musi brać pod uwagę prawidłową antropologię opartą na chrześcijańskiej wizji człowieka oraz jego roli i miejsca w świecie. Wszelkie szkodliwe zjawiska ekonomiczne i polityczne powodujące dewastację przyrody biorą się z grzechu chciwości, skazy umiejscowionej w samym centrum ludzkiej duszy. Bez wysiłków w celu odzyskania czystości duszy wszelkie działania na rzecz czystego powietrza, wody i ziemi są z góry skazane na niepowodzenie. Takie postawienie problemu wydaje się w dzisiejszych czasach kompletnym anachronizmem, ponieważ w dobie tryumfującego scjentyzmu każde ludzkie działanie posiada wyłącznie techniczny charakter. Czystość duszy i serca nie ma tu nic do rzeczy. Otóż ma. Ojciec Stanisław wyjaśnia to iście po franciszkańsku, pięknym i prostym językiem, unikając teoretyzowania, a odwołując się do swoich bezpośrednich doświadczeń zdobytych podczas licznych podróży po całym świecie.

W książce można znaleźć z jednej strony rozważania o antropocenie, jak określa się obecną epokę geologiczną zdominowaną przez działalność człowieka, np. przez procesy urbanizacji, z drugiej Autor zwraca uwagę na konieczność wychowania ekologicznego. Wychowania, a nie tylko edukacji, bo to nie to samo. Dzisiaj dzieci w Polsce doskonale wiedzą o zagrożeniach związanych dewastacją dżungli amazońskiej, potrafią wymienić liczne gatunki zagrożone wyginięciem, a nie pamiętają, kiedy ostatni raz były w pobliskim lesie, do którego rodzice boją się je zaprowadzić, bo tam przecież tyle brudu, jakby komputer w domu był dużo czystszy. Bez zachwytu przyrodą nie można nawet myśleć o jej ochronie. Ale zachwytu też trzeba nauczyć, a przynajmniej umożliwić. Św. Augustyn napisał w „Wyznaniach”: „Widzę niebo i ziemię. One same wołają, że zostały stworzone.” Skąd dzieci mają to wiedzieć, skoro stworzenie znają tylko z drugiej ręki: telewizji, komputera i pięknych albumów. Żadna wysoka rozdzielczość nie zastąpi bezpośredniego doświadczenia.

Wartość książki o. Stanisława Jaromiego polega głównie na przybliżeniu czytelnikowi problematyki ekologicznej w świetle duchowości chrześcijańskiej. Takie rozumienie ekologii stanowi obecnie odpowiedź na palący problem, jakim jest bezrefleksyjne niszczenie Ziemi, jej zasobów oraz samego człowieka. W czasach, kiedy człowiek sam dla siebie nie jest dziełem stworzenia, nie można od niego oczekiwać miłości wobec braci najmniejszych, której przykład dał św. Franciszek z Asyżu, np. w kazaniu do ptaków obrazowo przedstawionym przez Giotta na jego słynnych freskach w dolnym kościele w Asyżu. Warto sięgnąć po książkę Ojca Jaromiego, gdyż wykłada on powyższe zagadnienia (niezwykle złożone w swej istocie) iście po franciszkańsku. Prosto i zrozumiale, z poszanowaniem języka jako środka komunikacji międzyludzkiej. Kto wie, czy w środowisku naturalnym człowieka język nie stanowi jednego z najbardziej obecnie zniszczonego i wyeksploatowanego zasobu? Język ojca Stanisława temu przeczy.


Leszek Cichobłaziński

O. Stanisław Jaromi OFMConv, Idea franciszkańska dzisiaj. Wielkie problemy współczesności i nasze małe odpowiedzi, Bratni Zew. Wydawnictwo Franciszkanów, Kraków 2018, s. 110.