• slajd warsztaty2018 w2
  • slajd malowidla
  • slajd COP24 1
  • slajd Gaudete
  • slajd hurry
  • Zapraszamy na warsztaty ekologii integralnej z encykliką LAUDATO SI’ czyli wspólne poszukiwania jak przełożyć chrześcijańską relację ze stworzeniem na praktykę działania. I odkrywanie chrześcijańskiego eko-przesłania, by przemyśleć jak wielkie i głębokie powinny być zmiany, aby Ziemia dalej była gościnnym, cennym i różnorodnym domem dla wszystkich...
  • Z języka ekologii zostały wyrugowane kategorie piękna i dobra. Myśli i mówi się o stratach, zagrożeniach, szkodliwości. Musi wrócić ekologia, która zachwyca się. Nauka da wtedy narzędzia a wzruszenie i wiara uruchomią wole działania...
  • Przed COP24 w Katowicach: "W kwestiach ekologicznych Kościół w Polsce nie jest biernym obserwatorem rzeczywistości, lecz jest ważnym uczestnikiem debaty". Czy możemy się spodziewać większej aktywności polskiego Kościoła w duchu ekoencykliki Laudato si'?
  • O powołaniu do świętości, zagrożeniach w jej realizacji, aktualności programu zawartego w Ewangelii, cechach świętości w świecie współczesnym, a także koniecznej do jej osiągnięcia walce, czujności i rozeznaniu pisze papież Franciszek w swojej trzeciej adhortacji apostolskiej: „Gaudete et exsultate”. Oto kilka wątków dokumentu ważnych dla chrześcijan zaangażowanych społecznie, drogowskazy w drodze do świętości, ale też zagrożenia i tematy do przemyślenia...
  • Szalony pęd produkuje ubocznie zabójcze trucizny – produkuje sztuczne, zmyślone potrzeby – które wprawdzie stwarzają pałace luksusu i zbytku, napędzają konsumpcję, ale na drugim biegunie społecznych podziałów wytwarzają strefy głodu, przemocy, chaosu. Polska nie jest bogatym krajem, ale rozejrzymy się...

Ekologia Benedykta XVI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natura jest wyrazem planu miłości i prawdy. Ona nas poprzedza i została nam darowana przez Boga jako środowisko życia – pisał Benedykt XVI w encyklice “Caritas in veritate”. Zachęcał: cisza i piękno stworzenia pomagają usłyszeć głos Boga; pisał o ekologii rodziny i ekologii pokoju; wołał „Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia!” i za wspaniały i aktualny przykład tej wielokształtnej ekologii pokoju uznawał wiersz-modlitwę św. Franciszka, znany jako „Hymn do brata Słońca”. Na naszym portalu prezentujemy najważniejsze eko-wypowiedzi Papieża. CZYTAJ DALEJ>>

Fot. REFA/Copyright 2013

 

Zielony papież?Cz.1. 40 orędzie na Światowy Dzień Pokoju obchodzony 1.01.2007, a drugie swoje papież Benedykt XVI zatytułował „Osoba ludzka sercem pokoju” i poświęcił obronie personalistycznej wizji człowieka wobec licznych współczesnych zagrożeń. Podjął też niełatwy problem zaopatrzenia w energię i przeciwstawił się też takim koncepcjom ideologicznym, antropologicznym i teologicznym, które zawierają zalążki wrogości i przemocy, i tym samym niszczą świat przyrody i człowieka.

BXVI o potrzebie "wypracowania wspólnych i zrównoważonych strategii, pozwalających zaspokoić zapotrzebowanie na energię współczesnego pokolenia, a także pokoleń przyszłych"

Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ochronę świata stworzonego i musimy się o niego troszczyć. Ta odpowiedzialność nie ma granic - czytamy w orędziu Benedykta XVI na XLIII Światowy Dzień Pokoju, obchodzonym 1 stycznia 2010 r.  Jest to jednocześnie najobszerniejsza wypowiedź BXVI na eko-tematy.

BXVI wobec wyzwań globalizacji

Zachęcamy do lektury papieskiej encykliki, która próbuje adaptować naukę społeczną Kościoła do wyzwań globalizującego się świata w dobie kryzysu. Podpisana 29 czerwca 2009 r. nosi tytuł „Miłość w prawdzie” i jest w niej również miejsce na “kwestie związane z troską o środowisko” oraz na refleksję nad – jak to pięknie ujmuje Papież - “stanem zdrowia ekologicznego planety”.

BXVI: zmiany klimatu współczesnymi "znakami czasu"

W słynnym wywiadzie Petera Seewalda z Benedyktem XVI pt. „Światłość świata” znajdujemy mocne wątki ekologiczne. „Na początku trzeciego tysiąclecia ludy Ziemi przeżywają przełom o dotychczas niewyobrażalnej skali – ekonomiczny, ekologiczny, społeczny. Naukowcy widzą najbliższe dziesięciolecie jako czas decydujący o przetrwaniu planety”. Tymi słowami Peter Seewald rozpoczyna rozdział 6 swego wywiadu z Papieżem i zauważa, iż taki apokaliptyczny ton pojawił się w przemówieniu Benedykta XVI  do dyplomatów w Rzymie w styczniu 2010 i wcześniej w kazaniu w Fatimie.